Dappere belgen…..

​“dappere belgen…..”

Wil je als chef goed op de hoogte blijven lees je ook wel eens de buitenlandse kranten. In dit geval  de kwaliteitskrant De Standaard uit België. Welgeteld 7,41 euro zouden Belgische ziekenhuizen gemiddeld per dag per patiënt aan voedingswaren (ingrediënten) besteed hebben anno 2014. Het hele budget voor voeding zou rond de 20 euro per dag per patiënt bedragen. De berekening is voornamelijk virtueel, wat er daadwerkelijk besteed wordt, weet niemand. 

Ik vraag me af hoe dat in Nederland gesteld is?….

Hoeveel mag een ziekenhuis in NL per dag/patiënt besteden aan voeding en drank? Méér of minder? En wordt dit ook daadwerkelijk aan de ingrediënten besteed? En is er iemand die dat controleert?

Terug naar België…

Kamerlid Dr. Yoleen Van Camp stelt voor om ziekenhuizen  financieel te belonen als ze inzetten op kwaliteitsvolle voeding. “Er zijn strenge regels m.b.t. de hygiëne in de keuken, waarom niet op de kwaliteit van de maaltijden?” zegt het kamerlid. “In tijden waarin heel de samenleving de mond vol heeft van gezond en vers eten, zijn met name de ziekenhuizen een grote contradictie” zegt professor dr. Bart Geurden van de universiteit UAntwerpen.

“Klinische voeding wordt vaak te snel voorgeschreven, zonder eerst met verse voeding en aangepaste kooktechnieken aan de slag te gaan” zegt prof. Geurden. “Achter de klinische voeding zit een gigantische industrie met een stevige lobby, terwijl dat voor verse voeding niet zo is.”

Ik vraag me af hoe dat in Nederland gesteld is?…

Ik heb veel contact met Belgische chefs en het valt me op dat, volgens de Belgen, wij in Nederland vooral gefocust zijn op kant en klaar en op diepvries. Dat wij vooral in de weer zijn met beleving en ambiance en hoogzwanger zijn van waste. Dat wij verknocht zijn aan symposia, studiedagen en daaraan gekoppeld de uitreiking van een stoet prijzen. Dat er onvoorstelbaar veel wordt gepraat maar dat de chefs niet van zich afbijten.

Volgens Belgische chefs worden Nederlandse keukens geleid door managers die geen ervaring hebben met kookprocessen en zich vooral laten leiden door besparingen en winst. De kwaliteit van de maaltijden in Nederland is om te huilen volgens de Belgische chefs. 

Ik moet het die Belgen nageven…ze bijten van zich af. 

Zij zijn niet bang om de confrontatie aan te gaan met bevoegde instanties. Ik heb wel iets met die Belgen en ik moet bekennen dat de zin me ook bekruipt om de noodklok te luiden voor alle chefs in de zorg in de Lage Landen. 

Ik vraag me af ?…

Of ik in een Nederlandse krant ooit gelezen heb hoeveel een patiënt in een ziekenhuis mag opeten/drinken aan ingrediënten per dag.

Ik hoop toch echt dat het in Nederland heel  anders is!!?…….
http://centerforgastrology.com/nl/activiteiten

http://www.gastrology.org

https://new-chefs-in-healthcare.eu

Geef een reactie

