Column 2 “uitblinkers”

Ik schrok mezelf een koksmuts toen ik in het eerste nummers van Uitblinkers doorbladerde. Ik lees in een artikel dat de culinaire innovatie in de zorg met betrekking tot smaaksturing blijft steken.

Hoezo blijven steken? Smaaksturing is door de Europese Commissie, samen met 19 andere internationale projecten, geselecteerd voor internationale uitrol en opschaling.

Daarvoor zijn 12 chefs uit Nederland en Vlaanderen op eigen kosten afgereisd naar Napels en Rome om hun collega’s in Italië uit te leggen waar het om draait. De chefs waren niet alleen. Ook professor Geurden van de Universiteit Antwerpen reisde mee.

Edwig Goossens van het Center for Gastrology organiseerde en coördineerde het geheel.

Smaaksturing is ook de culinaire technologie achter de oncologische aanpak die momenteel door universitaire onderzoekers wordt begeleid aan het Universitair Ziekenhuis in leuven om straks over meerdere grote ziekenhuizen in België en Nederland te worden uitgerold, ondersteund door wetenschappelijke comités en Stichting tegen Kanker.

Smaaksturing is een onderdeel van de Common Vision van het European Partnership for Active and Healthy Ageing en is door de Europese Commissie verwerkt in een aanbeveling voor de Europese lidstaten. Smaaksturing wordt door een reeks van Europese instellingen en comités omarmd. Ik zou er zo 13 kunnen opsommen.

Ik ben een super gelukkig man dat ik mee mag rijden op deze gastrologische hogesnelheidstrein met universitair opgeleide chefs uit Nederland en Vlaanderen. De rot vaart van deze trein is zo hoog dat mijn oren vaak pijn doen van de luchtdruk.

We hebben nog nooit zo dicht bij een Europese doorbraak gestaan. En dan lees ik dat de culinaire innovatie met betrekking tot smaaksturing blijft steken……..

het tegendeel is waar!

 

Wie mee wil doen zou eens contact op kunnen nemen met New-chefs-in-Healthcare of Center for Gastrology in Leuven.

Zij helpen je graag verder.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

