Column 1 “uitblinkers”

Of ik een column wil schrijven voor Uitblinkers?

Zomaar een vraag van een vriendelijke man, die me telefonisch uitlegt wat de bedoeling is. Ik hoef geen seconde na te denken. ‘Ja natuurlijk!’ Het laatste half jaar was voor mij een rollercoaster.
Column van Eric van Reenen, Hoofd Voedingsdienst / New Chefs in Healthcare
Het begon in Leuven. Summercourse volgen bij het Center for Gastrology. Alles waar ik vroeger in geloofde of aangeleerd had ging daar overboord. Welkom in de nieuwe wereld van Gastrology. Ik sprong op een rijdende trein. Implementatie in mijn eigen keukenbrigade, Gastrologische opleidingen, Europese Twinning partner met toonaangevende zorghuizen in de Referentieregio Medical Delta Rotterdam en in de Campania Regio in Italië.

Zo mag ik deel uitmaken van een groep Chefs opgeleid in Gastro-engineering die uitgenodigd zijn door de Medical School onderdeel van de Universiteit in Napels. Zij zullen een multidisciplinair team van Italianen uitleggen hoe Gastrologische smaaksturing gebruikt kan worden om de intake van kankerpatiënten met een smaakafwijking te helpen. Het hele proces wordt ICT ondersteund. Het is de bedoeling dat multidisciplinaire teams in de eerstelijnsvoedingszorg uit Nederland en Vlaanderen samen met het Italiaanse team deze kennis verder Europees gaan uitrollen.

De Lage Landen hebben de ambitie het voortouw te nemen in deze ontwikkeling en zullen hierover een verklaring in Rome tekenen. In tegenstelling tot heel wat instellingschefs die zich ingraven in hun eigen kleine wereld kies ik voor een open visie met kijk op de toekomst. Daarin is kennis essentieel.

Ik deel de ambities van de voortrekkers in Gastrologie om de achterstand van koks in de zorg om te buigen tot een voorsprong. Ik onderschrijf het belang van Europees gericht denken. Think global act local.

Het is een eer om mee te mogen bouwen aan een kennisbrug tussen Rotterdam en Rome-Napels. Sommigen noemen het nu al de Pasta-Hachée brug.

Geef een reactie

